Het aannemen van nieuwe medewerkers kost veel tijd, evenals het inwerken van een nieuwe aanwinst voor de organisatie. Het is van groot belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat 30 procent van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier ‘onboard’ worden na zes maanden alweer aan het zoeken is naar een nieuwe baan.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het scheelt een berg tijd, ergernis en teleurstelling als er meteen vanaf het begin op een goede manier wordt geïnvesteerd in een effectieve onboarding-methode voor nieuwe medewerkers. Dit kan met een onboarding-programma, maar minstens zo belangrijk is de aandacht die door collega’s en leidinggevenden aan het nieuwe teamlid wordt gegeven. Daarnaast moet het programma niet alleen gaan over de basisinformatie, zoals de visie en missie van het bedrijf, maar ook over de rol van de nieuwe medewerker, kennis van de cultuur en de sociale integratie van de functie.
Bekijk hier het volledige artikel
Bron: HR Praktijk, 10 april 2019
De auteur van dit artikel, Joost Bazelmans, is Commercieel en Creatief directeur bij RMMBR.