Bij het solliciteren naar banen is het cruciaal om van elke gelegenheid gebruik te maken om je kennis, vaardigheden en ervaringen te tonen. Dat betekent het benutten van elke toepassingsruimte die een bedrijf je aanreikt om ervoor te zorgen dat je je onderscheidt van de massa en succes boekt in het bereiken van de volgende ronde. Lange CV’s en brieven zijn niet het antwoord, dus hoe vertel je in een kort CV wie je bent?
Links, links, links Gemiddeld heeft een HR-manager een halve minuut om te beslissen of hij of zij met je verder wil in het sollicitatieproces. Dat komt neer op slechts een paar blikken op je CV. Wanneer je bepaalde woorden op de pagina voorziet van een link, is de kans groter dat ze erop klikken uit interesse. Bij het inhuren van freelancers en stagiaires bij mijn vorige baan klikte ik ALTIJD hyperlink-woorden aan tijdens het bekijken van sollicitaties, dus probeer het eens. Als je een LinkedIn-account, een indrukwekkend portfolio of voorbeelden van projecten hebt, waarom link je ze dan niet? Je hebt niets te verliezen. Geef bedrijven gewoon wat meer redenen om te bekijken hoe geweldig je bent.
Stuur je CV en alle andere documenten altijd in PDF Dit lijkt voordehandliggend, maar het aantal mensen dat live documenten naar potentiële werkgevers of managers stuurt, is schrikbarend. Je wilt ervoor zorgen dat niemand je documenten kan bewerken, kan zien welke opmerkingen je bij je tekst hebt geplaatst, of zelfs spelling kan controleren. Stuur alles in PDF, dat is veel professioneler.
Dikgedrukt, bullet points, en onderstreept Nogmaals iets wat voordehandliggend klinkt, maar wel een wereld van verschil kan maken wat betreft het benadrukken van bepaalde rubrieken, functies, vaardigheden, et cetera. Je wilt ervoor zorgen dat je CV opvalt, en dit is de manier om dat te doen.
Begrijp ontwerp Steeds meer mensen richten zich middels creatieve uitbarstingen op het ontwerp van hun CV, wat betekent dat jij dat ook zou moeten doen. Daarvoor hoef je niet uitzonderlijk grafische ontwerpvaardigheden te bezitten, maar je moet je er wel van bewust zijn hoe je CV eruit ziet en hoe het zal worden ontvangen, voornamelijk als je solliciteert op een baan in de creatieve branche. Er zijn tal van mooie voorbeeld-ontwerpen die je online kunt testen en vervolgens zelf kunt invullen. Dus creatieve vaardigheden of niet, geen excuses.
Laat je persoonlijke kant zien CV’s kunnen erg formeel, statisch en saai zijn. Daarom is het belangrijk om je persoonlijkheid te tonen. Dit kan op creatieve wijze worden gedaan, maar het is ook de moeite waard om nadruk te leggen op het gedeelte met je hobby’s en interesses. Je mag dit niet gebruiken om interesses te verzinnen die geen betrekking op je hebben, maar wel om te laten zien waar je van houdt en waar je je vrije tijd graag aan besteedt. Onthoud dat ze niet iemand inhuren waarmee ze samen zullen gaan werken, dus het is goed om te laten zien of je goed in het team zou passen.
Het is een boeiende kans om te laten zien wie je bent en wat je een bedrijf kunt bieden. Zorg ervoor dat je deze tips in je voordeel gebruikt om op te vallen.
Bron: FashionUnited, 5 december 2019