Wist je dat? 10 feiten binnen de recruitment

Wist je dat? 10 feiten binnen de recruitment

  1. 1. Volgens een recente survey heeft 29% van de hiring managers een kandidaat wel eens afgewezen op basis van wat er op social media werd gevonden (bron: BVCM - Wonderlijke Feiten).

 

  1. 2. Flexibiliteit, flexibiliteit en flexibiliteit. Volgens een Deloitte-onderzoek is bijna 75 procent van de Millennials van mening dat een goed beleid voor ‘thuiswerken' belangrijk is dus zorg dat het thuiskantoor klaar is (source: Inc.com).

 

  1. 3. Dinsdagochtend 10.30 uur is het beste tijdstip om een sollicitatiegesprek te plannen. Mensen zijn het meest productief op dinsdag en voelen zich niet opgejaagd door het moment van het gesprek (bron: Glassdoor 2019).

 

  1. 4. Véél te vroeg komen kan je gesprek ook negatief beïnvloeden. Hierdoor kom je al snel te angstig over of je brengt de manager in een lastig pakket. Heb je extra tijd, bereid je dan nog even voor in de auto of loop een rondje (bron: Lynn Taylor, schrijfster van Tame Your Terrible Office Tyrant).

 

  1. 5. Je handdruk, het maakt niet uit in wat voor situatie je bent, een laf handje laat zien dat je niet zelfverzekerd bent. Dit is een belangrijk onderdeel van je eerste indruk. Wees niet bang om het initiatief te nemen en je hand uit te steken (bron: Lynn Taylor).

 

  1. 6. Volgens onderzoek voeren narcisten doorgaans betere sollicitatiegesprekken, omdat ze geen problemen hebben met zichzelf verkopen (bron: ScienceDaily).

 

  1. 7. Bij een onderzoek van ruim tweeduizend managers werd gekeken welke kleur een sollicitant het beste kan dragen, zwart en blauw kwamen als winnaars uit de bus, maar kom alsjeblieft niet in oranje naar het gesprek (bron: CareerBuilder).

 

  1. 8. Wist je dat tijdens een sollicitatiegesprek de interviewer al binnen enkele minuten besluit of jij geschikt bent voor de baan en het bedrijf? Het klinkt misschien oneerlijk, maar deze uitkomst wordt bepaald door eenvoudige psychologie (bron: Wisestep)

 

  1. 9. Onderzoek laat zien dat de baan meestal niet gaat naar de kandidaat met de beste kwalificaties, maar naar de kandidaat die het beste is in het presenteren van die kwalificaties. Dat heeft deels te maken met de kracht van personal branding, maar ook met de menselijke neiging tot het overschatten van onze capaciteiten (bron: American Psychological Association).

 

  1. 10. Uit recent onderzoek blijkt dat langere mannen en vrouwen gezien worden als dominanter, intelligenter en gezonder. Ze worden ook vaker geselecteerd voor competitieve banen en verdienen meer geld (bron: ScienceDirect / Elsevier).